Noul coronavirus versus oportunismul local

Odată cu declanșarea stării de urgență pe teritoriul României și limitarea unor drepturi fundamentale, cum ar fi libera circulație, majoritatea companiilor au reevaluat opțiunile și au trimis o parte dintre angajați să lucreze de acasă, lucru pe care l-a făcut și firma noastră. Odată cu această schimbare a devenit mai puternică prezența oamenilor în online, unele site-uri de socializare fiind pline de opinii, informări și actualizări legislative.

Lucrul cel mai important în această perioadă este să ne informăm corect și să nu acționăm în baza emoțiilor de moment.

Câteva subiecte de moment:

  1. A apărut „pe surse” un proiect de Lege care aduce modificări Codului fiscal și amână câteva termene până în iulie 2020. Găsiți mai jos documentul.
LEGE amanare termen plata_20b107FG.pdf.pdf(1).pdf.pdf.pdf.pdf

Opinia noastră este că acest „proiect” este fake news, din următoarele considerente:

  • pe timp de stare de urgență Guvernul este cel care adoptă măsuri de susținere a economiei, prin Ministerul Afacerilor Interne sau prin Ordonanță de urgență, așa cum este și stipulat în decretul semnat de președintele Klaus Iohannis;
  • din experiența noastră, niciodată nu am observat menționarea unor coduri CAEN în articole ale Codului fiscal, acestea fiind mai degrabă menționate în norme sau instrucțiuni de aplicare;
  • proiectul de lege respectiv nu este publicat nici pe site-ul Camerei Deputaților nici pe cel al Senatului la secțiunea de urmărire a procesului legislativ, cu toate că pare inițiat de acestea;
  • cel mai probabil, reprezintă o propunere legislativă gândită de un parlamentar, care a făcut-o publică în ideea de a găsi pe site-urile de socializare susținerea necesară;
  • elaborarea unei legi de modificare a Codului fiscal în Parlament ar însemna întârzierea termenului de aplicare a ei, dezbaterea în cele două camere ar dura destul de mult.

2. Forța majoră pe care o invocă de câteva zile firmele în relația cu terții sau chiar cu angajații proprii, este o stare de fapt definită de art. 1351 din Codul civil, ca fiind orice eveniment extern, imprevizibil, absolut invincibil și inevitabil. Această stare exonerează de răspunderea contractuală părțile unui contract comercial și poate da dreptul angajatorului de a suspenda contractele de muncă, așa cum prevede Codul muncii.

Din toate interpretările juridice pe care le-am studiat în ultimele zile, am constatat că pandemia cu noul coronavirus se încadrează ca fiind caz de forță majoră, această intrepretare fiind susținută și de decretarea stării de urgență.

Ca urmare, au apărut și oportuniștii. Camera de Comerț și Industrie oferă, contra sumei de 500 euro plus 30 euro consultanță, avizarea existenței unui caz de forță majoră.

Avizarea existenţei cazului de forţă majoră – CCIR

Avizare forței majore este un lucru pe care nu l-am găsit a fi necesar în niciun text legal, starea de forță majoră fiind un fapt dovedit de împrejurări, nu rezultată din eliberarea unui aviz. Cu acest aviz sau în lipsa sa, tot instanța de judecată este cea care poate constata dacă executarea unui contract a fost întreruptă corect invocând forța majoră sau nu, ceea ce face acest aviz inutil.

 

Sănătate tuturor!

Echipa Cont Consulting.

 

Articole similare

Scrieţi un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.