Din ultimele luni ale anului precedent, autoritățile au impus cerința ca toate transporturile internaționale să fie înregistrate în sistemul e-Transport, nu doar cele ce conțin mărfuri cu risc fiscal ridicat. Cu toate acestea, exista confuzie în privința acoperirii tuturor transporturilor, fără a lua în considerare masa vehiculelor sau greutatea și valoarea mărfurilor transportate. În această situație, reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au confirmat că sunt afectate doar vehiculele cu o greutate minimă de 2,5 tone, atunci când sunt încărcate cu bunuri ce depășesc 500 kg sau care valorează peste 10.000 de lei.

Extinderea obligației de raportare în sistemul e-Transport pentru transporturile rutiere a fost instituită prin Ordonanța de Urgență 115/2023 și este în vigoare începând cu data de 15 decembrie 2023, iar sancțiunile asociate acesteia sunt programate să intre în vigoare abia începând cu 1 iulie 2024. Cu toate acestea, această extindere a ridicat o problemă, deoarece autoritățile nu au clarificat anterior dacă toate vehiculele care transportă astfel de bunuri sunt incluse sau doar anumite categorii dintre ele.

Conform unei informații obținute de site-ul avocatnet.ro, ANAF a clarificat că, în ceea ce privește transporturile internaționale de bunuri (indiferent de riscul fiscal al bunurilor transportate), se mențin în vigoare condițiile referitoare la greutate și valoare. Este probabil ca această problemă să fie oficial clarificată de către ANAF și Autoritatea Vamală Română (AVR) prin intermediul actualizării procedurii e-Transport.

Această clarificare era necesară întrucât exista confuzie în spațiul public cu privire la aplicabilitatea sau neaplicabilitatea acestor criterii de greutate și valoare, în ceea ce privește raportarea transporturilor rutiere internaționale. În absența lămuririi acestor criterii, s-ar fi înțeles că toate transporturile ar fi trebuit raportate în sistemul e-Transport, indiferent de greutatea vehiculelor sau de greutatea și valoarea mărfurilor transportate.

În situația transporturilor naționale de mărfuri cu risc fiscal ridicat, legislația impune anumite restricții, dar nu toate transporturile de mărfuri periculoase trebuie obligatoriu raportate în sistemul e-Transport. Aceste clarificări sunt incluse în procedura de implementare specificată printr-un ordin comun emis de ANAF și AVR. Sunt vizate în principal vehiculele rutiere cu o greutate maximă tehnic admisibilă de cel puțin 2,5 tone, atunci când sunt încărcate cu mărfuri cu risc fiscal ridicat, cu o greutate brută totală de peste 500 kg sau cu o valoare totală mai mare de 10.000 de lei, asociată cu cel puțin o partidă de bunuri.

Găsiți documentul obținut de cei de la avocatnet.ro aici.


Notă: Textul este valabil la data publicării sale, are scop orientativ și reprezintă o interpretare a specialiștilor firmei Cont Consulting, fără a se intenționa substituirea prevederilor legale în vigoare. Nu suntem răspunzători pentru eventualele daune provocate de folosirea acestui material în scop legal sau ca probă într-un eventual litigiu.