Cota normală de TVA se va modifica de la 1 august 2025, de la 19 la 21 de procente, iar cotele reduse, de la 5, respectiv 9 procente, vor crește la 11%, în urma ultimelor modificări ale legislației fiscale, pentru care Guvernul României și-a asumat răspunderea în Parlament.

Sunt câteva lucruri esențiale pe care operatorii economici trebuie să le facă, pentru ca modificarea cotei de TVA să nu le afecteze activitatea curentă. Găsiți mai jos o prezentare succintă a câtorva astfel de măsuri:
- Fiscalizarea din timp a aparatelor (caselor) de marcat. Este o activitate care durează, iar firmele de specialitate vor fi asaltate cu solicitări în perioada dinainte și de după modificarea oficială a cotelor de TVA. Cel mai bun scenariu ar fi cel în care operatorii economici ar avea deja pregătită o casă de marcat fiscalizată cu noile cote de TVA, pe care să o pună în funcțiune de la 1 august, concomitent cu scoaterea temporară din uz a celei vechi, pentru re-fiscalizare.
- Modificarea prețurilor afișate la raft. Dacă prețurile produselor pe care le vindeți sunt afișate la valoarea cu tot cu TVA, așa cum este în majoritatea cazurilor de la comerțul en-detail, trebuie modificate toate etichetele din timp. Achiziționarea unui sistem de etichete electronice, similar cu cel din marile magazine, poate fi un pas înainte extrem de important și care vă va salva mult timp.
- Închiderea contabilă a operațiunilor care au termen de materializare înainte de 1 august. Codul fiscal spune că momentul în care se datorează sau deduce taxa pe valoarea adăugată este dat de intervalul de timp în care s-a petrecut o livrare de bunuri sau prestare de servicii, indiferent de data emiterii unei facturi. Astfel, dacă aveți cunoștință despre operațiuni care au avut loc, în fapt, înainte de data de 1 august, dar pentru care nu se vor întocmi documente în timp util, acestor operațiuni le este aplicabilă cota de TVA de la data desfășurării lor, adică cota veche.
Discutați cu contabilii companiilor voastre și forțați emiterea documentelor justificative înainte de 1 august 2025, pentru a avea o concordanță a documentelor fiscale cu prevederile legale. - Regularizarea avansurilor încasate. Se referă la facturile de avans care au fost emise pentru livrări de bunuri sau prestări de servicii ce vor fi finalizate ulterior datei de 1 august 2025. Taxa va fi datorată la data efectivă a livrărilor de bunuri sau prestărilor de servicii, iar facturile care au fost emise cu cotele vechi de TVA trebuie regularizate, folosind noua cotă aplicabilă din 1 august. În mod practic, se stornează facturile vechi de avans, cu cotele vechi de TVA și se refacturează cu noua cotă, respectând totalul facturii emise inițial (astfel, scade valoarea bazei efectiv plătite, deoarece crește valoarea TVA). Mai multe detalii găsiți la punctele (4)-(6) ale articolului 291 din Codul fiscal, precum și exemplele din Normele metodologice de aplicare ale Codului fiscal.
- Regularizarea valorii contabile a stocurilor de marfă, a căror evidență se ține global valoric (la prețul de vânzare). Această operațiune se va face cu 1 august 2025 și presupune creșterea valorii stocurilor, pentru a acoperi creșterea TVA.
Concomitent, trebuie făcute procese verbale de modificare a prețurilor de vânzare a bunurilor aflate în stoc. - Ajustați-vă din timp programele de contabilitate și gestiune. Nu mică ne-a fost mirarea când am găsit programe contabile care nu și-au ajustat automat cotele de TVA, neavând update automat. Astfel, unii antreprenori au ajuns să lucreze eronat cu cotele vechi de TVA.
Luați legătura cu furnizorii programelor informatice pe care le dețineți și informați-vă din timp despre cum se poate realiza în mod eficient modificarea cotelor de TVA.!!! – Atenție la achizițiile intracomunitare de bunuri sau prestări de servicii externe, care se operează cu taxare inversă. Chiar dacă pe factură nu se vede efectiv TVA, în contabilitate taxarea inversă trebuie înregistrată cu cota corectă.
Notă: Textul este valabil la data publicării sale, are scop orientativ și reprezintă o interpretare a specialiștilor firmei Cont Consulting, fără a se intenționa substituirea prevederilor legale în vigoare. Nu suntem răspunzători pentru eventualele daune provocate de folosirea acestui material în scop legal sau ca probă într-un eventual litigiu.
