La ce preț trebuie făcută vânzarea?

Codul fiscal specifică faptul că toate tranzacțiile trebuie făcute la prețul pieței. Această regulă se aplică indiferent dacă autovehiculul este sau nu amortizat complet.

Bineînțeles, dacă societatea este înregistrată în scopuri de TVA, atunci la prețul de vânzare se adaugă TVA.

Dacă este amortizat complet, se poate vinde la „un preț simbolic”?

Răspunsul este nu, așa cum am afirmat și mai devreme, prețul vânzării trebuie să respecte valoarea de piață a autovehiculului. Organele fiscale pot recalcula și impozita corespunzător orice tranzacție care este considerată a nu fi realizată la prețul pieței.

Dacă autovehiculul este lovit, avariat sau defect, se poate vinde la o valoare inferioară?

Răspunsul este da, însă respectivul aspect, care face ca vânzarea să nu poată fi făcută la prețul pieței, trebuie să fie logic și documentat. Cea mai bună sugestie ar fi solicitarea unui raport de evaluare, realizat de către un evaluator autorizat.

În ce condiții se poate vinde fără TVA?

Dacă autovehiculul a fost achiziționat de către o companie plătitoare de TVA și dacă a fost folosit pentru activitatea curentă, nu se poate vinde fără TVA.

O persoană juridică neplătitoare de TVA, poate vinde fără TVA un autovehicul, fiind scutită de acest impozit

Ce este regimul second-hand?

Este un sistem prevăzut de Codul fiscal, prin care un autovehicul poate fi achiziționat și vândut în regim special de TVA, respectiv al marjei de profit. Poate fi aplicat doar de dealerii auto, doar pentru autovehiculele deținute ca mărfuri.

Dacă dealerul auto este înregistrat în scopuri de TVA, datorează TVA la comisionul perceput la vânzarea unui autovehicul în regim second-hand.

Trecerea de la plătitoare de TVA, la neplătitoare de TVA

O persoană juridică plătitoare de TVA, care a achiziționat un autovehicul pentru care a dedus TVA, în momentul în care se transformă în neplătitoare de TVA, trebuie să aplice ajustarea taxei deduse inițial, dacă schimbarea regimului de TVA, din plătitoare în neplătitoare, se face mai repede de 5 ani de la achiziționarea autovehiculului.

Valoarea rămasă neamortizată este deductibilă, în cazul vânzării la un preț inferior ei?

Răspunsul este da, dacă valoarea de piață (!!!) la care se face vânzarea este inferioară valorii neamortizate, din orice motiv, iar diferența este deductibilă fiscal complet.

Se calculează valoarea deductibilă rămasă neamortizată similar amortizării lunare?

Nu există limitări ale deductibilității valorii neamortizate, iar interpretări care limitează valoarea deductibilă a acesteia la numărul de luni rămase x 1500 lei, nu sunt susținute de textele legale în vigoare. Valoarea rămasă neamortizată, nu mai reprezintă o cheltuială cu amortizarea în sine, ci o cheltuială care privește activele cedate, care nu se supune acelorași reguli de deducere și calcul.

Se plătește impozit la valoarea de vânzare a autovehiculului?

Da, în funcție de macheta fiscală a fiecarei companii, la vânzarea unui autovehicul din patrimoniu se plătește impozit pe profit sau impozit pe veniturile microîntreprinderilor.
La o companie vânzătoare plătitoare de impozit pe profit, acesta se va calcula astfel: (Valoarea de vânzare – Valoarea rămasă neamortizată)*16%. Valorile din acest calcul sunt cele fără TVA.
La o companie vânzătoare plătitoare de impozit pe veniturile microîntreprinderilor, cota de impozit de 1%, sau 3%, se aplică asupra asupra întregii valori de vânzare, fără TVA.


Notă: Textul este valabil la data publicării sale, are scop orientativ și reprezintă o interpretare a specialiștilor firmei Cont Consulting, fără a se intenționa substituirea prevederilor legale în vigoare. Nu suntem răspunzători pentru eventualele daune provocate de folosirea acestui material în scop legal sau ca probă într-un eventual litigiu. Sumele și cifrele folosite în articolul de mai sus erau cele în vigoare la data redactării sale și pot suferi modificări ulterioare.